Przedszkole, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu głównie przygotowanie swoich podopiecznych do szkoły. To jest oczywiście ważne zadanie. Aby zostać dobrym uczniem, trzeba wcześniej nabyć wiele konkretnych umiejętności. Ale to przecież nie wszystko. Pobyt w przedszkolu ma być dla dziecka przede wszystkim ciekawym, twórczym i radosnym doświadczeniem.
Główną aktywnością dziecka jest w tym wieku zabawa, która nie tylko „bawi” i pochłania je bez reszty. Bawienie się daje dziecku również ogromne możliwości – poznawania się z rówieśnikami, doświadczania świata na swój sposób, odreagowywania stresów, rozwijania wyobraźni, poznawania, nabywania nowych kompetencji i wreszcie uczenia się. Dlatego tak ważne w przedszkolu są przestrzeń i czas na spontaniczne zabawy dowolne.
Atrakcyjne w formie i treści zajęcia dla przedszkolaków dają szansę na rozwój, nie tylko poznawczy. Wyjątkowi nauczyciele i opiekunowie nie tylko wypełniają swoje obowiązki, ale mają możliwość być dla dzieci kimś więcej – przewodnikami, a nawet i autorytetami.
Niezwykle ważne jest w tym okresie zadbanie o rozwój ruchowy dziecka, sprawność ruchowa wpływa bowiem na rozwój emocjonalny i intelektualny (do piątego roku życia dziecka używa się nawet określenia „rozwój psychoruchowy”).
W dzisiejszym świecie nietrudno się pogubić – nam dorosłym, a co dopiero dzieciom. Dlatego od początku chcemy zwracać uwagę na „wartościowe” wychowanie. Mamy zamiar nauczać dzieci wartości takich jak szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, przyjaźń, miłość czy mądrość.
Do pracy z dziećmi wybraliśmy „Nasze przedszkole” – program edukacji przedszkolnej M. Kwaśniewskiej i W. Żaby-Żabińskiej, który został wyróżniony w konkursie MEN i CODN. Jest on przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, dostosowany do założeń aktualnej Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i zaleceń Ministra Edukacji Narodowej.
Celem głównym edukacji przedszkolnej wg autorek programu jest wspomaganie rozwoju dziecka poprzez świadome podejmowanie zorganizowanych działań edukacyjnych, przyczyniających się do aktywnego nabywania przez nie doświadczeń.
Oprócz tego, chcemy wykorzystać również sprawdzone i atrakcyjne dla dzieci metody pracy, m.in.:
- Metody wspierania rozwoju twórczej postawy
- Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Metodę Projektów Badawczych
- Metodę Integracji Sensorycznej
Jak wspierać trzylatka w procesie adaptacji? (porady wkrótce…)